DIY: Vloeibare zeep

Hee!

Een tijdje terug zag ik op Beautygloss een hele leuke DIY, namelijk: vloeibare handzeep maken. Na dit filmpje gezien te hebben kon ik niet wachten om zelf aan de slag te gaan. Het enige wat me tegehield was Glycerine. Dat is een vloeistof die nodig is om de zeep te binden. Ik kon dit maar nergens vinden, totdat ik vorig weekend naar mijn oma ging. Mijn oma heeft altijd alles, en toen we net op het punt stonden om te vertrekken dacht ik eraan, en ja, mijn oma had Glycerine. Ze vertelde dat je het gewoon in der apotheek kan kopen, maar ik had alleen in de etos, kruidvat en de tuinen gekeken, stupid me.

Je hebt nodig:

100 gram zeep (gewoon een blokje)

1 liter water

1 eetlepel glycerine

pompflacon

pan

maatbeker

fles voor de rest van de zeep

Je begint met het in stukjes snijden van de zeep. Ik heb voor deze DIY een zeep gebruikt die ik in Spanje had gekocht en heb hier dus leuke herinneringen aan!

Mascha had gezegd dat het bij haar heel makkelijk ging, het snijden van de zeep, maar bij mij ging het niet echt lkker. Het ging heel stroef en de zeep was best wel hard. Ik raad je daarom ook aan om een aardappel schilmesje te gebruiken, maar ook dan moet je veel kracht zetten.

Nadat je de zeep in stukjes hebt gesneden doe je dit in een pan. Ik zou een pan nemen die groot genoeg is voor een liter water en het is zelfs nog beter als hij nog groter is, zodat je niet veel knoeit. Hier giet je dan ook een liter water bij. Je zet het vuur aan (duuh) en giet er vervolgens 1 eetlepel glycerine bij.

Dan moet je alles heel lang door elkaar roeren zodat de kleine stukjes zeep helemaal oplossen in het water. Dit duurt wel een halfuurtje, en al die tijd moet je blijven roeren. Ook leuk om te doen; je hoofd heel even boven de pan laten hangen, dan ruik je echt al die heerlijke geuren! Als de zeep is opgelost moet je het heel lang laten staan, totdat het hard is geworden. Dit duurt best wel heel lang, dus is het handig om het in de avond te maken, dan is het de volgende ochtend hard.

Tadaa! De volgende ochtend is het helemaal hard en bijna klaar! Echt superleuk! Het zeepje was rood, maar nu is het dus roze geworden,Yay! Als laatste stap moet je dit mixen met bijvoorbeeld een staafmixer.

Dan moet je alles goed mixen en tadaa! Je hebt je eigen vloeibare handzeep! Nu ziet het er echt uit als een strawberrie smoothie!

Heb jij wel eens vloeibare of normale zeep gemaakt?

xx just a girl.

2 thoughts on “DIY: Vloeibare zeep

Make me happy, leave a comment!

