Oppassen, zo wordt jij gevraagd!

Oppassen, het is tot nu toe mijn enige baantje en zelf vind ik het niet echt een baantje. Maar ik verdien wel goed en het is heel fijn omdat je kan ‘werken’ wanneer het jou uitkomt! Nu heb ik redelijk veel oppasadresjes vergeleken met andere vriendinnen, dus hierbij wat tips om zelf een geslaagde oppasser te worden!

Zorg dat mensen weten dat je wilt oppassen.

Okee, dit is echt de belangrijkste stap naar het oppaswerk. Ik weet nog toen ik bedacht dat oppassen wel een geschikt baantje voor mij zou zijn. Ik was dertien, bijna veertien, en wilde graag werken maar vakken vullen leek me niet echt iets voor mij. Ik wist zelf ook wel dat ik relatief jong was(en nog steeds vind ik mezelf jong) maar er was vast wel een manier dat mensen mij toch wilden vragen. Samen met mijn eigen oppas, typte ik een brief naar mijn buurtbewoners waarin ik uitlegde waar ik woonde en hoe oud ik was. Ook vertelde ik naar welke school ik ging en dat ik ook wel eens op mijn broertje en zusje paste. Ik zette mijn telefoonnummer eronder en ging de briefjes rondbrengen. Nu had ik niet superveel briefjes getypt, dus ging ik letten op dingen waardoor je weet dat er ergens kinderen wonen(denk aan kinderfietsen of speelgoed in de tuin). Na de briefjes te hebben rondgebracht werd ik binnen een uur al opgebeld voor een ontmoetingsgesprek.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Maak een goede indruk.

Dan ga je op gesprek, want de ouders willen meestal wel weten wie er voor hun kinderen gaat zorgen. Kleed je aan zoals je altijd zou doen, maar let wel op dat je niet te bloot gekleed bent. Zelf was ik heel zenuwachtig voor mijn eerste ontmoetingsgesprek, ik wist niet wat ik kon verwachten. Maar alles ging goed en het belangrijkste is dat je gewoon jezelf blijft! Je kan de volgende vragen bijna zeker verwachten:

– Op welke school zit je?

– Welk niveau doe je?

– Hoe oud ben je?

– Heb je broers of zussen?

– Heb je al ervaring?

Dit zijn echt standaard vragen, maar kijk er niet vanop als ze ook vragen wat je hobby’s zijn en of je huisdieren hebt. Al die informatie zorgt namelijk wel voor een beter beeld van jou. Antwoord overal netjes op, en toon soms ook initiatief en vraag bijvoorbeeld waar je (toekomstige) oppaskinderen op school zitten.

Bepaal het tarief.

Je bent aan het eind van het gesprek, en meestal zullen ouders dan vragen wat je eigenlijk per uur vraagt. Dit is, vind ik zelf, een redelijk gênant moment. Want hoeveel moet je nou per uur vragen? Ik heb even opgezocht wat een normaal tarief is, en dat hangt af van verschillende factoren; je leeftijd, ervaring en of de kinderen al in bed liggen. Zelf krijg ik meestal 5 euro per uur, maar ik leg de kinderen ook in bed en speel spelletjes met ze. Soms kook ik ook. Voor meer informatie over een redelijk oppastarief, kijk dan eventjes op deze site.

Geef aandacht aan de kinderen.

Nu het belangrijkste van alles. Je wilt graag dat jouw oppasadres je gaan zien als hun ‘vaste’ oppas of de persoon die ze als eerste bellen als ze een oppas nodig hebben. Ik weet zelf nog van toen ik klein was dat mijn moeder altijd vroeg wie ik wilde dat kwam oppassen. Als oppas kun je dus een goede indruk achterlaten bij de kinderen. Geef ze aandacht, speel spelletjes met ze, doe dingen die ze leuk vinden. Zo ben jij de leuke oppas die ze vaker over de vloer willen hebben. Let natuurlijk wel op dat je ze niet alles geeft, als een kind niet wil luisteren moet je ook gewoon streng kunnen zijn of straf geven. Het is normaal voor een kind om de oppas uit te testen en te zeggen dat ze van papa en mama wél dat halfuurtje langer tv mogen kijken.

Nou, met deze shitload aan informatie weet ik bijna zeker dat je goed aan de slag kunt. Zelf heb ik nu ongeveer 8 oppasadressen en pas ik tussen de 1 en 2 keer per week op. Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie en laat in de comments achter wat jou oppastip is!

X Cathelijne

2 thoughts on “Oppassen, zo wordt jij gevraagd!

Make me happy, leave a comment!

