Mijn verwachtingen van dit nieuwe schooljaar.

Ik typ dit bericht met gemengde gevoelens. Het is mijn laatste vakantiezondag en ik vind het ergens best wel jammer. Ik heb dit jaar vooral een relax vakantie gehad. Ik ben 3 weken weggeweest en heb heel erg genoten van gewoon hier, in Nederland zijn. Ik heb deze zomer mijlpalen gehaald, 1000 subscribers op youtube, met Sabrina wezen shoppen en ben naar mijn eerste echte meeting geweest. Natuurlijk ben ik ook weer met mijn blog begonnen, wat ik nu al 2 weken heb volgehouden(proud of myself haha). Maar nu gaat mijn hele (slaap)ritme worden omgegooid en zit ik gewoon weer in de schoolbanken.

Ik weet niet precies hoe ik me erbij moet voelen. Ik weet niet bij wie ik in de klas zit, in welke klas ik zit, of wat ik van bepaalde vakken moet verwachten. Ik zit nu ‘officieel’ in de bovenbouw, ben vertrouwensleerling en ga heel veel nieuwe mensen ontmoeten. Naja, ik zal de meeste wel kennen van gezicht, maar echt gesproken ofzo heb ik ze nog niet. Zoals je net al kon lezen ben ik vertrouwensleerling. Dat is hetzelfde als een minimentor, of peermentor. Ik ga samen met Sanne, een eerste of tweede klas begeleiden dit schooljaar. Ik vind dit best wel spannend, want ik weet helemaal niet wat ik moet doen. Ik heb dinsdagmiddag een vergadering erover en daarna ga ik ook mijn klas ontmoeten. Best wel spannend allemaal!

Ik heb aan het eind van de derde een profiel moeten kiezen voor de aankomende 3 jaar. Ik vond dit heel erg moeilijk en heb er best wel even mee gezeten. Want ik sta voor alle vakken goed en ik moest dus echt kijken wat ik nou leuk vond. Uiteindelijk heb ik voor het profiel Economie en Maatschappij gekozen. Dat houdt in dat ik de vakken geschiedenis, economie, wiskunde b, management en organisatie, versterkt Frans en versterkt Spaans heb gekozen. Natuurlijk heb ik ook nog de verplichte vakken zoals Nederlands. Management en organisatie is een vak wat ik nog nooit gehad heb en ik weet niet of ik het leuk ga vinden.

Wel heb ik het gevoel dat de vierde een fijner jaar is dan de derde, ook al zeggen veel mensen dat dit niet het geval is. In de derde vond ik het echt te druk. 16 vakken had ik, als ik me niet vergis, en dat is best wel zwaar. Je hebt elke dag veel huiswerk en bijna elke dag een toets. Er is nooit een week geweest die toetsvrij was, behalve de vakantieweken. Nu in de vierde doe ik de vakken die ik leuk vind en dat geeft me toch een positief gevoel.

Ook ga ik over 5 weken met mijn Spaanse klas naar Granada. Ik vind dit echt supervet! De Spaanse klas is best wel klein, dus dat is heel gezellig! Ik zit daar in een gastgezin, maar niet in mijn eentje gelukkig. Samen met Sanne :). Ik verheug me op het mooie weer, de mensen en natuurlijk het feit dat we zonder ouders in het buitenland zijn(wij gaan zeker uit haha!). Natuurlijk zijn er leraren, maar je zit in een gastgezin en als die mensen een beetje aardig zijn mogen we vast wel wat later thuiskomen. Maar we gaan daar echt niet alleen maar chillen hoor. We zijn daar eigenlijk om beter Spaans te leren en hebben ook elke ochtend les, met in de middag een activiteitenprogramma.

Ik weet niet zeker of ik in de vierde ook nog echt op kamp ga, omdat de school dat misschien wilde veranderen. Maar als ik wel op kamp ga, heb ik daar ook heel veel zin in! Het is wel raar dit schooljaar, voor het eerst niet veilig met mijn vriendinnen in de klas, maar met mensen die ik nog nooit gesproken heb. Gelukkig zal ik mijn vriendinnen gewoon blijven zien hoor(in de pauze). En ik denk dat ik ook wel heel veel nieuwe vrienden maak, wat ook wel leuk is!

Nou, ik heb weer genoeg verteld haha. Wat verwachten jullie van het nieuwe schooljaar en waar kijken jullie naar uit?

X Cathelijne

2 thoughts on “Mijn verwachtingen van dit nieuwe schooljaar.

Make me happy, leave a comment!

